Kesäkurssin opetus

Tämän vuoden kurssilla on tarjolla opetusta laulussa sekä seuraavissa soittimissa: viulu, sello, viola da gamba, traverso, nokkahuilu, renessanssiröörit (pommeri, dulcian), barokkioboe, luutut (mm. renessanssi- ja barokkiluuttu, teorbi) sekä cembalo.

Kurssilla on runsaasti kamarimusiikkia ja yhteistunteja, ja kurssille voi osallistua vaikka ei soittaisi mitään edellä luetelluista soittimista. Kurssille tulijalla ei myöskään välttämättä tarvitse olla omaa soitinta, vaan sellaisen voi saada lainaksi. Jos olet kiinnostunut soittamaan jotain luettelosta puuttuvaa vanhan musiikin soitinta, tai sinulla ei ole omaa soitinta, ota yhteyttä.

Kesäkurssin opettajat

Jos haluat neuvotella kurssiohjelmistosta tai kurssin sisällöstä etukäteen opettajasi kanssa, tai lainata soitinta, niin voit pyytää yhteystietoja kurssin järjestäjiltä.

Traverso

Kurssilla opiskellaan traversohuilun soittamista. Traverso-opettaja opettaa traverson lisäksi myös nokkahuilun soittoa.

Sini Vahervuo

Nokkahuilisti ja traversisti SINI VAHERVUO opettaa Tampereen Musiikkiakatemiassa, Käpylän musiikkiopistossa ja FiBOn senioritoiminnassa sekä yksityisesti. Hän on kiinnostunut eri-ikäisten oppimisprosesseista, ja pyrkii työssään huomioimaan erilaiset oppijat. Lokakuussa 2018 kustannusyhtiö Aviador julkaisi Sinin kirjoittaman nokkahuilun alkeisoppikirjan "Pieni nokkahuilukirja - Nokkisalkeet kaikenikäisille".

Sini konsertoi aktiivisesti niin solistina kuin eri kokoonpainoissa kuten Ensemble Nylandiassa ja renessanssinokkahuiluyhtye Q Consortissa. Rakkaimmiksi konserttiprojekteikseen Sini kokee tällä hetkellä itse kehittämänsä konseptit Kauneimmat barokkijoulut sekä Aallotar-sooloresitaalit veden äärellä. Sini on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemialta, jossa hän opiskeli vanhan musiikin aineryhmässä nokkahuilua opettajinaan Petra Aminoff, Rabbe Forsman ja Jari S. Puhakka. Muusikon koulutuksen traversistina Sini on saanut Ammattikorkeakoulu Metropolian vanhan musiikin koulutusohjelmassa, jossa häntä opetti Pauliina Fred. Vanhan musiikin asemaa Suomen kulttuurikentällä Sini edistää mm. järjestäen Kulttuuriyhdistys Café Barockin tapahtumia miehensä cembalisti Matias Häkkisen kanssa sekä toimien 10-vuotisjuhlavuottaan viettävän Suomen nokkahuiluseuran hallituksen sihteerin.

kuvaaja Ville Sjöström

Viola da gamba ja sello

Kurssilla opetetaan viola da gamban ja sellon soolo- ja yhtyesoittoa. Leirin gambisteilla ja sellisteillä on myös perinteisesti ollut suuri kysyntä erilaisten basso continuo -ryhmien jäsenenä. Leiri tarjoaa harvinaisen tilaisuuden konsorttisoittoon.

Louna Hosia

LOUNA HOSIA on helsinkiläinen vanhaan musiikkiin erikoistunut monipuolinen muusikko, joka nauttii musiikin tekemisestä sekä soittaen että opettaen. Hän esiintyy Suomessa ja eri puolilla Eurooppaa sekä sellistinä että gambistina mm. Suomalaisessa barokkiorkesterissa, Helsingin Barokkiorkesterissa, Ensemble Nylandiassa, New Century Baroquessa (perustajajäsen), Concerto Copenhagenissa, KORE-orkesterissa sekä yhtyeissä Henry Jay Helsinki Concort, Cornucopia ja Brú (folkbarokki). Euroopan unionin barokkiorkesterin jäsenenä hän oli kauden 2009.

Hosia opettaa Länsi-Helsingin musiikkiopistossa ja Sibelius-Akatemiassa ja Suomalaisen barokkiorkesterin koulutustyöryhmän (Fibo Collegium) jäsenenä pääsee jakamaan vanhan musiikin ilosanomaa ympäri Suomenmaan.

Barokkiviulu

Kurssilla opiskellaan barokkityylisen viulunsoiton saloja. Barokkiviulu ei ole välttämätön (joskin toivottava) kurssille osallistumiseen.

Minna Kangas

MINNA KANGAS varttui Multialla musisoivassa perheessä. Hän on opiskellut viulunsoittoa Sibelius-Akatemiassa sekä mestarikursseilla mm. Paavo Pohjolan, Kaija Saariketun, Monica Huggetin ja Ana Chumachenkon johdolla. Minna on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta pääaineenaan barokkiviulu.

Minna on moneen musiikkiin venyvä freelance-muusikko ja pedagogi. Soittopaikka voi olla tupa, sirkus, oopperamonttu, konserttilava, bensa-asema (!), kirkko... Kamari- ja orkesterimuusikkona tutuiksi ovat tulleet lukuisat festivaalit ja konserttilavat kautta Suomen ja ympäri Eurooppaa. Hän on ollut mukana mm. seuraavien orkestereiden toiminnassa: Keurusseudun alueorkesteri, Helsingin Juniorijouset, Tapiola Sinfonietta, Drottningholmin teatteriorkesteri, Avanti! ja Suomen Kansallisoopperan orkesteri. Viime aikojen tärkeimpinä yhtyeinä mainittakoon Stadin barokki ja Sibelius-Akatemian barokkiorkesteri, Suomalainen barokkiorkesteri (Fibo) ja opperaorkesterinakin menestystä niittänyt Helsingin barokkiorkesteri (Hebo), joissa Minna on toiminut solisti-konserttimestarina, äänenjohtajana tai muusikko-kouluttajana.

Musiikkipedagoginen toiminta on tullut elintärkeäksi osaksi Minnan työnkuvaa. Minna on musiikkiopistojen barokkikurssien innostava ja vapauttava vetäjä, opettajien täydennyskouluttaja, Sibelius-Akatemian barokkiviulunsoiton lehtori ja ammattikorkeakoulu Metropolian tuntiopettaja. Sydäntä lähellä ovat musiikkileirit ja kesäkurssit.

Anna Rainio

ANNA RAINIO Anna Rainio on opiskellut viulunsoittoa Turun konservatoriossa ja Helsingin Metropolia AMK:ssa, barokkiviulunsoittoa Sibelius-Akatemiassa sekä Kölnin Musiikkikorkeakoulussa. Hän suoritti A-tutkintonsa erinomaisin arvosanoin ja valmistui Musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta kesällä 2014. Tärkein opettaja Rainiolle on työ itsessään. Mahdollisuus työskennellä yhdessä taitavien kollegoiden ja omien esikuvien sekä uusien tuttavuuksien kanssa on erittäin rikasta ja antoisaa.

Rainio toimii aktiivisena freelancer-muusikkona Suomessa ja ulkomailla. Erilaisten omien ja kamarimusiikkiprojektien lisäksi hän soittaa barokkiviulua mm. Helsingin barokkiorkesterissa, Suomalaisessa barokkiorkesterissa sekä Ensemble Nylandiassa. Hän on vieraillut säännöllisesti myös norjalaisen Trondheim Barokk -orkesterin riveissä.

Muusikon työn lisäksi pedagogina toimiminen on Annalle tärkeää ja hyvin innostavaa. Tällä hetkellä erilaisten kurssien ja yksityisopetuksen lisäksi hän toimii yhtenä ohjaajana Suomalaisen barokkiorkesterin Fibo Collegiumin järjestämässä Senioribarokki-hankkeessa. Rainio piti ensikonserttinsa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Nuoret Taiteilijat -sarjassa tammikuussa 2017. Hän toimii Barokin labyrinteissä -festivaalin taiteellisena johtajana vuonna 2018.

Laulu

Kurssilla opiskellaan laulumusiikkia keskiajalta barokkiin. Opetusta on sekä solistisessa laulussa että yhtyelaulussa. Myös lauluyhtyeet ovat tervetulleita kurssille hiomaan kokonaisuutta. Mikäli haluatte osallistua yhtyeenä, ottakaa yhteyttä kurssin järjestäjiin hinnan ja järjestelyiden sopimista varten.

Veikko Kiiver

Tenori VEIKKO KIIVER on suorittanut solistin ja laulupedagogin tutkinnot Tukholman Kuninkaallisessa Musiikkikorkeakoulussa. Hän on laulanut sekä Eric Ericsonin kamarikuorossa että Ruotsin Radiokuorossa ja konsertoinut useitten ruotsalaisten lauluyhtyeiden kanssa sekä Ruotsissa että ulkomailla. Barokki- ja varhaisempaa musiikkia hän on harrastanut erityisesti Rheinische Kantorei (Köln) -yhtyeen kanssa, jonka kera hän on konsertoinut solistina mm. eri oratorioissa ympäri maailman sekä osallistunut useisiin levytyksiin levymerkeille EMI ja Capriccio.

Veikko Kiiver on kiinnostunut erityisesti varhaisesta kirkkomusiikista. Hän johtaa lauluyhtyettä Schola Gregoriana Holmiae sekä laulaa yhtyeessä Vox Tremula. Hän laulaa myös ranskalaisessa Ensemble Gilles Binchoisissa, joka on Euroopan huomattavimpia keskiaikaisen kirkkomusiikin yhtyeitä. Veikko Kiiver on usein konsertoinut kirkkokonserteissa Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Saksassa ja Virossa. Hän opettaa laulua kursseilla, mm. Skaran kansainvälisellä keskiajan musiikkifestivaalilla, sekä antaa yksityisopetusta.

Cembalo

Opetus keskittyy cembalonsoiton tyyli- ja tekniikkakysymyksiin, halukkaille on tarjolla opetusta myös continuon soittamisessa. Cembalisteilla tulee kurssilla olemaan runsaasti mahdollisuuksia harjoitella continuonsoittoa sekä laulajien että soitinkokoonpanojen kanssa.

Elina Mustonen

ELINA MUSTONEN on luonut pitkän ja näyttävän uran cembalistina ja pedagogina. Näistä ansioista hänelle myönnettiin Pro Musica -säätiön tunnustuspalkinto vuonna 2013. Solistina ja kamarimuusikkona Mustonen on esiintynyt ympäri Eurooppaa ja Yhdysvalloissa yhteistyökumppaneinaan niin vanhan kuin uudemmankin musiikin parhaimmisto (esim. Mahler Chamber Orchestra ja Pekka Kuusisto, Ton Koopman, Wieland Kuijken, Laurence Dreyfus ja Andres Mustonen) Hän on myös levyttänyt ahkerasti niin suomalaisille kuin kansainvälisillekin levymerkeille – mm. J.S. Bachin koko cembalosarjatuotannon.

Muusikon työnsä ohella Elina Mustonen on laajentanut toimintaansa myös teatteritaiteen puolelle. Hän on ollut luomassa monia poikkitaiteellisia produktioita. Näistä näkyvimpänä ”Laulustaan lintu tunnetaan”, joka perustuu Nobel-kirjailija José Saramagon romaaniin ”Baltasar ja Blimunda” ja Domenico Scarlattin cembalomusiikkiin. Kirjailijan kutsusta esitys on vieraillut eri puolilla Eurooppaa.

Mustosen merkittävimpiä rooleja näyttelijänä ovat olleet Prospero (Shakespeare: ”Myrsky”), Hippolyta ja Titania (Shakespeare: ”Kesäyön uni”), nimirooli Jussi Kylätaskun näytelmässä ”Maaria Blomma” sekä Ida Aalberg ja Aino Sibelius Järvenpään teatterin Sibelius- juhlavuoden -produktioissa.

Elina Mustonen on toiminut viime vuosina myös orkesterinjohtotehtävissä, viimeksi Lapin Kamariorkesterin vieraana. Syksyllä 2013 hän vastasi Aku Ahjolinnan baletin ”Kaarina Maununtytär” - baletin musiikista ja musiikinjohdosta. Vuodesta 2012 hän on toiminut perustamansa Heinola Residence -festivaalin taiteellisena johtajana.

Mustonen on kantaesittänyt paljon uutta musiikkia cembalolle, mm. Eero Hämeenniemen, Harri Vuoren, Olli Mustosen ja Peter Machadijkin teoksia, joista osa on omistettu hänelle. Tuoreimpana tehtävänä mainittakoon solistinen cembalo-osuus Juha T. Koskisen oopperassa Lusia Rusintytär 2015. Hänen ohjelmistoonsa kuuluvat barokkikonserttojen ohella myös Manuel de Fallan, Françis Poulencin ja Bohuslav Martinun cembalokonsertot.

Luuttu, teorbi

Kurssilla opetetaan luutun, teorbin ja muiden näppäilysoittimien solistista ja yhtyesoittoa sekä käytännön continuosoittoa. Continuonsoiton opiskelijat voivat myös säestää laulukurssilaisia tai muita instrumentalisteja, tekemistä riittää. Kitaristit ovat tervetulleita kokeilemaan luutunsoittoa.

Niklas Mellberg

NIKLAS MELLBERG opiskeli kitaransoittoa Juan Antonio Muron johdolla Helsingin konservatoriossa, ja myöhemmin historiallisia näppäilysoittimia ammattikorkeakoulu Metropoliassa Kari Vaattovaaran ja Eero Palviaisen oppilaana. Niklas toimii kitaransoiton opettajana Porvoonseudun musiikkiopistossa, ja myös luutunsoiton ja kitarapedagogiikan tuntiopettajana Metropoliassa. Tämän lisäksi hän työskentelee freelancemuusikkona, ja on Suomalaisen Barokkiorkesterin FiBO Collegiumin jäsen.

Oboe

Kurssilla vihkiydytään barokkioboen soittamisen salaisuuksiin.

Katharina Arfken

KATHARINA ARFKEN

Nokkahuilu

Kurssilla soitetaan musiikkia keskiajalta tähän päivään, saatavilla on sekä yksityis- että ryhmätunteja. Osallistujien edellytetään valmistavan etukäteen 2-3 kappaleen ohjelmisto. Ryhmätunneilla keskitytään tekniikkaan ja improvisaatioon.

Pekka Silén

PEKKA SILÉN opiskeli nokkahuilunsoittoa Sibelius-Akatemiassa (diplomi 1986) ja Utrechtin konservatoriossa (solistidiplomi 1992). Hän on konsertoinut omin konsertein (mm. Sibelius-Akatemian ensikonsertti 1988), orkesterin solistina (mm. Tapiola Sinfonietta) ja kamarimuusikkona - mm. barokkiyhtyeet Cornucopia (2010- ), La Compagnie Inégale (1985-) ja Ensemble Arachne (1993-2000) sekä nokkahuiluyhtye Tuulen Viemää (1991-2001) - eri puolilla Suomea, Saksassa, Hollannissa, Ruotsissa, Norjassa, Espanjassa ja Virossa. Hän on tehnyt useita radio- ja TV-nauhoituksia (mm. kaksi FST:n Natt i Ateneum -konserttia). Konserttikokonaisuuksien rakentamisessa on ollut mukana sekä harvoin kuultua barokin ja renessanssin kamarimusiikkia että uusien nokkahuiluteosten kantaesityksiä ja ensiesityksiä Suomessa.

Pekka Silén on Länsi-Helsingin musiikkiopiston vanhan musiikin lehtori; nokkahuilunsoitonopetuksen monipuolisen kehittämisen lisäksi hän opettaa kamarimusiikkia ja koordinoi opiston vireää vanhan musiikin toimintaa. Hän oli mukana organisoimassa Fibo Collegiumin Concerto grosso -tapahtumaa Helsingin Musiikkitalossa syksyllä 2012.

Janek Öller

JANEK ÖLLER on vanhaan musiikkiin erikoistunut musiikin maisteri. Hän opiskeli nokkahuiluja Sibelius-Akatemiassa ja mestarikusseilla. Säkkipillinsoiton hän aloitti Italiassa Riccardo Delfinon ohjauksella. Öller on esiintynyt kotimaassa ja ulkomailla sekä solistina että erilaisissa kamarimusiikkikokoonpanoissa. Hän toimii myös nokkahuilunopettajana.

Öller on Fioretto Ensemblen, La Compagnie Inégale -barokkiyhtyeen, Tuulen viemää -nokkahuiluyhtyeen ja keskiaikaisen musiikin yhtyeen Oliphantin perustajajäsen.

Ruokolehtisoittimet

Kurssilla opetetaan renessanssin ruokolehtisoittimien (skalmeija, dulcian, krumhorn, jne.) soittamista.

Ruokolehtipuhaltajilla on kaksi lempipuheenaihetta: "minulla oli kerran hyvä rööri" ja "tämä olisi hyvä rööri, mutta..." Niinpä Bernhardinkin johdolla perehdytään röörinvalmistuksen salatieteeseen, vaikka Bernhardin mukaan kaikkein parhaat röörit valmistaakin hänen hammaslääkärinsä.

Bernhard Stilz

BERNHARD STILZ opiskeli nokkahuilunsoittoa, musiikkitiedettä, historiaa, taidehistoriaa ja kasvatustiedettä Saarbrückenissä sekä vanhaa musiikkia Baselin Schola Cantorumissa. Siellä hän suoritti 1992 diplomitutkinnon (pääalanaan yhtyeet) instrumentteinaan nokkahuilu, dulcian, skalmeija/pommeri ja krummhorn.

Hän opettaa ja konsertoi useissa Euroopan maissa erikoisalanaan vanha musiikki ja historiallinen esityskäytäntö (erityisesti 1400-1600 -lukujen yhtyemusiikki). Hän on tehnyt radionauhoituksia ja levytyksiä useiden nimekkäiden yhtyeiden kanssa (La Fenice, Daedalus, Les Haultz et les Bas, La Caccia, Huelgas Ensemble, Ricercar Consort...), useille levymerkeille (mm. Accent, Ricercar, Vanguard Classics). Lisäksi hän kirjoittaa eri aikakauslehtiin ja on Saarbrückenin konservatorion vanhan musiikin osaston ja puhallinsoitinosaston johtaja.

Yhtyeet

Kurssilla on perinteisesti neljä kaikille avointa suurta kokoonpanoa:

Kokoonpanojen ohjelmisto määräytyy paikan päällä osallistujen mukaan, joten etukäteisvalmistautumista ei tarvita.

Näiden suurten kokoonpanojen lisäksi kaikille halukkaille tarjotaan opetusta pienemmissä yhtyeissä. Yhtyejakojen onnistumista silmälläpitäen on tärkeää, että osallistujat kertovat toiveistaan ja kokemuksistaan ilmoittautumisen yhteydessä.

Helsingin Vanhan Musiikin Seura, Itä-Hämeen opisto